Vitamin D, calcium, and atherosclerotic risk: evidence from serum levels and supplementation studies.Curr Atheroscler Rep. 2013 Jan; 15(1):293.CA
Abstract
Vitamin D and calcium have traditionally been viewed in relation to bone health. However, recent research has suggested relations between these nutrients and cardiovascular disease (CVD). Specifically, evidence from both observational studies and clinical trials suggests that vitamin D may be related to lower risk of CVD. The picture for calcium is more complex. Dietary intake of calcium may be associated with lower CVD risk, while calcium supplementation may elevate CVD risk. In this review, we summarize evidence of these relations, and comment on the recent Institute of Medicine (IOM) recommendations regarding use of vitamin D and calcium supplements.
Links
MeSH
Pub Type(s)
Journal Article
Research Support, N.I.H., Extramural
Review
Language
eng
PubMed ID
23232985
Citation
Lutsey, Pamela L., and Erin D. Michos. "Vitamin D, Calcium, and Atherosclerotic Risk: Evidence From Serum Levels and Supplementation Studies." Current Atherosclerosis Reports, vol. 15, no. 1, 2013, p. 293.
Lutsey PL, Michos ED. Vitamin D, calcium, and atherosclerotic risk: evidence from serum levels and supplementation studies. Curr Atheroscler Rep. 2013;15(1):293.
Lutsey, P. L., & Michos, E. D. (2013). Vitamin D, calcium, and atherosclerotic risk: evidence from serum levels and supplementation studies. Current Atherosclerosis Reports, 15(1), 293. https://doi.org/10.1007/s11883-012-0293-5
Lutsey PL, Michos ED. Vitamin D, Calcium, and Atherosclerotic Risk: Evidence From Serum Levels and Supplementation Studies. Curr Atheroscler Rep. 2013;15(1):293. PubMed PMID: 23232985.
* Article titles in AMA citation format should be in sentence-case
TY - JOUR
T1 - Vitamin D, calcium, and atherosclerotic risk: evidence from serum levels and supplementation studies.
AU - Lutsey,Pamela L,
AU - Michos,Erin D,
PY - 2012/12/13/entrez
PY - 2012/12/13/pubmed
PY - 2013/5/23/medline
SP - 293
EP - 293
JF - Current atherosclerosis reports
JO - Curr Atheroscler Rep
VL - 15
IS - 1
N2 - Vitamin D and calcium have traditionally been viewed in relation to bone health. However, recent research has suggested relations between these nutrients and cardiovascular disease (CVD). Specifically, evidence from both observational studies and clinical trials suggests that vitamin D may be related to lower risk of CVD. The picture for calcium is more complex. Dietary intake of calcium may be associated with lower CVD risk, while calcium supplementation may elevate CVD risk. In this review, we summarize evidence of these relations, and comment on the recent Institute of Medicine (IOM) recommendations regarding use of vitamin D and calcium supplements.
SN - 1534-6242
UR - https://www.unboundmedicine.com/medline/citation/23232985/full_citation
L2 - https://dx.doi.org/10.1007/s11883-012-0293-5
DB - PRIME
DP - Unbound Medicine
ER -

