Post-diagnosis soy food intake and breast cancer survival: a meta-analysis of cohort studies.Asian Pac J Cancer Prev. 2013; 14(4):2407-12.AP
BACKGROUND AND OBJECTIVES
Data on associations between soy food intake after cancer diagnosis with breast cancer survival are conflicting, so we conducted this meta-analysis for more accurate evaluation.
METHODS
Comprehensive searches were conducted to find cohort studies of the relationship between soy food intake after cancer diagnosis and breast cancer survival. Data were analyzed with comprehensive meta-analysis software.
RESULTS
Five cohort studies (11,206 patients) were included. Pooling all comparisons, soy food intake after diagnosis was associated with reduced mortality (HR 0.85, 95%CI 0.77 0.93) and recurrence (HR 0.79, 95%CI 0.72 0.87). Pooling the comparisons of highest vs. lowest dose, soy food intake after diagnosis was again associated with reduced mortality (HR 0.84, 95%CI 0.71 0.99) and recurrence (HR 0.74, 95%CI 0.64 0.85). Subgroup analysis of ER status showed that soy food intake was associated with reduced mortality in both ER negative (highest vs. lowest: HR 0.75, 95%CI 0.64 0.88) and ER positive patients (highest vs. lowest: HR 0.72, 95%CI 0.61 0.84), and both premenopausal (highest vs. lowest: HR 0.78, 95%CI 0.69 0.88) and postmenopausal patients (highest vs. lowest: HR 0.81, 95%CI 0.73 0.91). In additioin, soy food intake was associated with reduced recurrence in ER negative (highest vs. lowest: HR 0.64, 95%CI 0.44 0.94) and ER+/PR+ (highest vs. lowest: HR 0.65, 95%CI 0.49 0.86), and postmenopausal patients (highest vs. lowest: HR 0.67, 95%CI 0.56 0.80).
CONCLUSION
Our meta- analysis showed that soy food intake might be associated with better survival, especially for ER negative, ER+/ PR+, and postmenopausal patients.

